Dyskusja - Znak harcerski dla pilotów

forum harcerskich drużyn lotniczych
ODPOWIEDZ
Hol3k
Nowicjusz
Posty: 2
Rejestracja: 01 mar 2009, 08:11
Lokalizacja: -
Hufiec:
Chorągiew:

Post autor: Hol3k » 01 mar 2009, 08:34

Czuwaj!

Inicjuję dyskusję dla środowiska lotniczego ZHP:

Spadochroniarze w ZHP mają swój Harcerski Znak Spadochronowy i są z niego dumni. A harcerscy piloci? Może dla nich też warto byłby zaprojektować znak i regulamin rywalizacji o niego? W związku na pewno mamy pilotów szybowców(ja w tym roku rozpoczynam kurs), samolotów czy innych maszyn latających. Tradycja polskiego lotnictwa sięga wielu lat i ma na swoim koncie najpiękniejsze wydarzenia. Niegdyś harcerze mieli własny samolot (RWD-8dwl SP-ZHP, który stacjonował w Bielsko-Białej i Kielcach, brał udział w Zlocie Skautów Rumuńskich w Braszow i dokonał ciekawych przelotów aż u kresu swoich dni został skradziony przez ZSRR) i organizowali obozy lotnicze. Może warto byłoby wskrzesić harcerską tradycję lotnictwa?

Otwieram dyskusję!

Pwd.Piotr Hołowienko

Maciek P
Stały bywalec
Posty: 3472
Rejestracja: 03 mar 2007, 15:55
Lokalizacja: Inspektorat HSG/HSRD
Hufiec:
Chorągiew:

Post autor: Maciek P » 01 mar 2009, 09:17

Znak pilotów balonowych jest właśnie konsultowany. Tak, że spokojnie. Spytaj Czesia, czy czegoś nie ma w zanadrzu. :)
Maciej Pietraszczyk 503-664-824
hsg@zhp.pl; maciej.pietraszczyk@strazgraniczna.pl

Nad sruby korouhev zavlála, to v¹ak neznaèí, ¾e je tam sláva,
v¹em vìrným poka¾dé nesmírnou sílu a jednotu dává,
ve znaku kalich, v kalichu víra, jen pravda vítìzí, v pravdì je síla.

Pelikan
Stały bywalec
Posty: 399
Rejestracja: 27 maja 2003, 10:32
Lokalizacja: Kapituła HZS
Hufiec:
Chorągiew:
Kontakt:

Post autor: Pelikan » 06 mar 2009, 19:57

Merytorycznie:
A ilu jest tych pilotów w ZHP, żeby ustanawiać znak? I czy znak pilotów szybowcowych, czy samoloowych? W lotnictwie cywilnym szybownicy mają odznaki FAI z "mewkami". Piloci samolotowi zaś (o ile nie byli wcześniej szybownikami) stosują inne oznaczenia.
W wojsku Odznaka Pilota to tzw. "gapa" orzeł z rospostartymi skrzydłami z wieńcem w szponach (lub innymi elementami w zależności od specjalizacji). Do tego pomyślmy od razu o kosztach produkcji, kolejnych ludziach, którzy odpowiadaliby za przyznawanie etc.
Ja proponuję druhu najpierw ukończyć kurs, sprostać realiom i poznać lotnictwo od podszewki od czynnej strony. Potem proponuję powrócić do dyskusji nad wprowadzaniem zmian. Nikt jednak mewek szybowcowych na mundurze ZHP nie zabroni nosić. A ja trzymam kciuki, żeby druh szybując nad Polską wyszybował normę na odznakę.

A teraz do szefa:
Maćku, a ja jako szef IDL nie wiem nic o konsultowaniu Harcerskiego Znaku Balonowego. Nic poza tym nie wiem. Nawet projektu nie widziałem. Jesteś w stanie drogą służbową poinformować mnie o takich działaniach? Czy to już wychodzi poza działania IDL?...
Pozdrawiam!
hm. Marek Jedynak
Przewodniczący Kapituły Harcerskiego Znaku Spadochronowego GK ZHP
www.spadochroniarze.zhp.pl
--
Zainteresowanych "Ponurym" i "Nurtem" zapraszam na Wykus
www.ponury-nurt.blogspot.com

Maciek P
Stały bywalec
Posty: 3472
Rejestracja: 03 mar 2007, 15:55
Lokalizacja: Inspektorat HSG/HSRD
Hufiec:
Chorągiew:

Post autor: Maciek P » 06 mar 2009, 20:05

Pelikan pisze:A teraz do szefa:
Maćku, a ja jako szef IDL nie wiem nic o konsultowaniu Harcerskiego Znaku Balonowego. Nic poza tym nie wiem. Nawet projektu nie widziałem. Jesteś w stanie drogą służbową poinformować mnie o takich działaniach? Czy to już wychodzi poza działania IDL?...
Pozdrawiam!
Marku, dostałem projekt. Nie wiem, że nie nic o nim nie wiesz i rozumiem twoje oburzenie. Wyjaśnię sprawę.
Maciej Pietraszczyk 503-664-824
hsg@zhp.pl; maciej.pietraszczyk@strazgraniczna.pl

Nad sruby korouhev zavlála, to v¹ak neznaèí, ¾e je tam sláva,
v¹em vìrným poka¾dé nesmírnou sílu a jednotu dává,
ve znaku kalich, v kalichu víra, jen pravda vítìzí, v pravdì je síla.

Hol3k
Nowicjusz
Posty: 2
Rejestracja: 01 mar 2009, 08:11
Lokalizacja: -
Hufiec:
Chorągiew:

Post autor: Hol3k » 07 mar 2009, 15:08

Dh. Marku:
Właśnie aby dowiedzieć się o pilotach w ZHP rozpocząłem ten temat. To dyskusja poglądowa a nie wniosek o projekt i wdrążanie znaku.
Dziękuję za życzenia powodzenia. Będę się starał ile sił.

A wszystkich z środowiska lotniczego ZHP zapraszam do dalszej dyskusji.
Czuwaj!

Mario
Użytkownik
Posty: 117
Rejestracja: 22 sie 2009, 20:07
Hufiec:
Chorągiew:

Post autor: Mario » 12 paź 2010, 11:47

A ja myślę , że taki znak powinien funkcjonować. Nawet jeżeli tych pilotów było by tylko dwóch. Dlaczego? Uważam, że powinniśmy promować i szczególnie podkreślać ludzi nie szablonowych i którzy się wybijają. Zwłaszcza, że zrobienie uprawnień lotniczych (wszelkich) wymaga ogromnej samodyscypliny, poświecenia czasu, pieniędzy i często jest kosztem rodziny. Taki znak byłby uwieńczeniem odbycia jakiejś drogi do realizacji marzeń , pasji czy pracy zawodowej. W harcerstwie powinniśmy promować i pokazywać ludzi nie przeciętnych być z nich dumnymi a nie chować ich w tylni szereg i chwalić się miernotą i przeciętnością. A w tym kierunku niestety wszystko u nas idzie.
Ostatnio zmieniony 12 paź 2010, 11:49 przez Mario, łącznie zmieniany 1 raz.

dokumenty
Stały bywalec
Posty: 1551
Rejestracja: 27 maja 2002, 10:23
imię i nazwisko: Czesław Przybytek
stopień instruktorski: hm
stopień harcerski: HR
Lokalizacja: Krakowska 19 Lotnicza
Hufiec: Kraków-Krowodrza
Chorągiew: Krakowska
organizacja: ZHP
Kontakt:

Post autor: dokumenty » 12 paź 2010, 13:08

Zacznę "od środka":
Mario pisze:Zwłaszcza, że zrobienie uprawnień lotniczych (wszelkich) wymaga ogromnej samodyscypliny, poświecenia czasu, pieniędzy i często jest kosztem rodziny.
Jeśli harcerz robi coś kosztem rodziny to nie jest to powód do promowania. Zdecydowanie - NIE.

Mario pisze:A ja myślę , że taki znak powinien funkcjonować. Nawet jeżeli tych pilotów było by tylko dwóch. Dlaczego? Uważam, że powinniśmy promować i szczególnie podkreślać ludzi nie szablonowych i którzy się wybijają.
(...)
Taki znak byłby uwieńczeniem odbycia jakiejś drogi do realizacji marzeń , pasji czy pracy zawodowej. W harcerstwie powinniśmy promować i pokazywać ludzi nie przeciętnych być z nich dumnymi a nie chować ich w tylni szereg i chwalić się miernotą i przeciętnością. A w tym kierunku niestety wszystko u nas idzie.
Juz na sejmiku lotniczym w 2002 pojawiła się taka propozycja - ale "luźna". Moje środowisko zaproponowało "rozdział" na HZB i HZL.
HZB udało się zrealizować, chociaż okazało że "tłumów" chętnych nie ma. Aktualnie, w trakcie realizacji "stażu" wymaganego do znaku jest kilkanaście osób. Pierwsze HZB powinny być wręczone w lutym 2011.

Jak potoczą się losy HZL, nie wiem, ale jesli zbierze się grupa harcerskich lotniarzy i szybowników to kto wie ...

Poniżej zamieszczam roboczy projekt HZL z 2002 roku, po niewielkich korektach:
Regulamin Harcerskiego Znaku Lotniczego - PROJEKTOWANY - wersja robocza z 2002 roku, po korektach

1. Harcerski Znak Lotniczy jest odznaką wyszkolenia lotniczego członków ZHP. Dotyczy zakresu nie objętego przez HZS i HZB.

2. Celem nadawania odznaki jest uhonorowanie wiedzy i umiejętności z zakresu lotnictwa członków ZHP odbywających szkolenie lotnicze, inspirowanie ich do pogłębiania znajomości teraźniejszości, historii i tradycji polskiego lotnictwa.

3. Odznaka wykonana z metalu (o wymiarach szer.??, wys.?? mm), przedstawia ......

4. Odznaka nadawana jest w trzech klasach. Klasy odznaki rozróżnia się wg występowania złoceń:

a) III klasa - bez złoceń;
b) II klasa - z pozłoconym ...;
c) I klasa - z pozłoconymi ... i ...;

5. Prawo zdobywania i noszenia odznaki mają jedynie członkowie ZHP, którzy spełnią następujące wymogi:

a) III klasa - absolwent kursu pilotażu (np. harcerskiego zapoznawczego kursu paralotniowego/szybowcowego/itp. (kurs wg programu zatwierdzonego przez Kapitułę HZL) lub absolwent podstawowego kursu paralotniowego/szybowcowego/itp.) który w trakcie co najmniej półrocznego stażu:
- przeprowadzi udokumentowane zajęcia harcerskie popularyzujące daną dziedzinę lotnictwa;
- weźmie czynny udział w co najmniej 3 lotach lub pokazach z danej dziedziny lotnictwa wykonanych na rzecz dowolnych środowisk harcerskich.
b) II klasa - posiadacz odznaki III klasy, który trakcie co najmniej 2-letniego stażu (od uzyskania odznaki III klasy):
- co najmniej trzykrotnie (w tym przynajmniej 1 raz w ostatnim roku) przeprowadzi udokumentowane zajęcia harcerskie popularyzujące daną dziedzinę lotnictwa;
- weźmie czynny udział w co najmniej 10 lotach lub pokazach z danej dziedziny lotnictwa wykonanych na rzecz dowolnych środowisk harcerskich;
- ponadto, weźmie czynny udział w co najmniej 10 innych lotach lub pokazach z danej dziedziny lotnictwa, celem dalszego podniesienia poziomu wyszkolenia.
c) I klasa - posiadacz odznaki niższej klasy po uzyskaniu licencji pilota/świadectwa kwalifikacji.

Osoba która została członkiem ZHP już po uzyskaniu w/w licencji/świadectwa kwalifikacji nabywa prawo do noszenia odznaki po co najmniej półrocznym stażu, w trakcie którego:

- przeprowadzi udokumentowane zajęcia harcerskie popularyzujące dana dziedzinę lotnictwa;
- weźmie czynny udział w 3 lotach lub pokazach z danej dziedziny lotnictwa wykonanych na rzecz dowolnych środowisk harcerskich.

6. Przeprowadzenie wymaganych zajęć oraz udział w wymaganych lotach lub pokazach winno być potwierdzone w Książce Pilota, wydanej przed rozpoczęciem stażu. Dotyczy to także osób posiadających licencję pilota/świadectwo kwalifikacji. Wzór Książki Pilota ustala Kapituła HZL.

7. Prawo nadawania odznaki w drodze decyzji i obowiązek rejestru wydanych odznak ma Kapituła Harcerskiego Znaku Lotniczego przy Wydziale Specjalności Głównej Kwatery ZHP powoływana przez Naczelnika ZHP. W skład Kapituły HZL musi wchodzić co najmniej jeden instruktor-pilot.

8. Komendant macierzystego hufca lub chorągwi ogłasza przyznanie Harcerskiego Znaku Lotniczego w swoim rozkazie.

9. Wręczenia odznaki dokonuje osoba wyznaczona przez Kapitułę Harcerskiego Znaku Lotniczego.

10. Odznaka wydawana jest razem z legitymacją, uprawniającą do jej noszenia. Koszty administracyjne oraz wykonania odznaki, w kwocie zryczałtowanej, ponosi ubiegający się o jej nadanie. Wysokość zryczałtowanego kosztu ustala okresowo Kapituła Harcerskiego Znaku Lotniczego, za wiedzą (brakiem sprzeciwu) Skarbnika ZHP.

11. Odznaka noszona jest na mundurze powyżej Krzyża Harcerskiego. Ponadto, w podobnym miejscu, może być ona noszona na ubiorach "lotnych", ale tylko w trakcie czynności lotniczych. Na pozostałych ubiorach cywilnych może być noszona, w sposób godny, miniaturka odznaki (o wymiarach. ...x... mm).
hm. Czesław Przybytek HR
tel.kom. 519-160-185

Mario
Użytkownik
Posty: 117
Rejestracja: 22 sie 2009, 20:07
Hufiec:
Chorągiew:

Post autor: Mario » 12 paź 2010, 13:55

Sztuką jest zachować właściwe proporcje:-) bo zawsze coś jest kosztem czegoś zwłaszcza gdy jest rodzina, praca zawodowa i pasja.

Mario
Użytkownik
Posty: 117
Rejestracja: 22 sie 2009, 20:07
Hufiec:
Chorągiew:

Post autor: Mario » 12 paź 2010, 13:56

Regulamin jest ok. A tak spytam "odznaka przedstawia ..." ?

dokumenty
Stały bywalec
Posty: 1551
Rejestracja: 27 maja 2002, 10:23
imię i nazwisko: Czesław Przybytek
stopień instruktorski: hm
stopień harcerski: HR
Lokalizacja: Krakowska 19 Lotnicza
Hufiec: Kraków-Krowodrza
Chorągiew: Krakowska
organizacja: ZHP
Kontakt:

Post autor: dokumenty » 12 paź 2010, 22:03

Mario pisze:Regulamin jest ok. A tak spytam "odznaka przedstawia ..." ?
Nie było wówczas konkretów.
O ile pamiętam było to "luźne" nawiązanie do odznak air scoutów czyli połączenie skrzydeł i lilijki harcerskiej oraz (chyba) płaskiego węzła.
Ale konkretnych projektów nie było.
hm. Czesław Przybytek HR
tel.kom. 519-160-185

Mario
Użytkownik
Posty: 117
Rejestracja: 22 sie 2009, 20:07
Hufiec:
Chorągiew:

Post autor: Mario » 13 paź 2010, 19:48

A może powinniśmy zachować nasze narodowe i harcerskie tradycje i nawiązać kształtem do Gapy lotniczej?

dokumenty
Stały bywalec
Posty: 1551
Rejestracja: 27 maja 2002, 10:23
imię i nazwisko: Czesław Przybytek
stopień instruktorski: hm
stopień harcerski: HR
Lokalizacja: Krakowska 19 Lotnicza
Hufiec: Kraków-Krowodrza
Chorągiew: Krakowska
organizacja: ZHP
Kontakt:

Post autor: dokumenty » 13 paź 2010, 20:05

Mario pisze:A może powinniśmy zachować nasze narodowe i harcerskie tradycje i nawiązać kształtem do Gapy lotniczej?
O ile dobrze pamiętam to kształt Gapy jest zastrzeżony. I to od dawna, bo w 1981 roku musieliśmy uzyskać zgodę MON na użycie Gapy do odznaki jubileuszowej XIX: http://19kldh.pl/www/photogallery.php?photo_id=6
hm. Czesław Przybytek HR
tel.kom. 519-160-185

Mario
Użytkownik
Posty: 117
Rejestracja: 22 sie 2009, 20:07
Hufiec:
Chorągiew:

Post autor: Mario » 13 paź 2010, 22:39

Jak napisałeś uzyskać zgodę MON. Wydaje mi się że jest to bardzo realne:-) Zresztą nasza Gapa spadochronowa też jest b.podobna :-)

dokumenty
Stały bywalec
Posty: 1551
Rejestracja: 27 maja 2002, 10:23
imię i nazwisko: Czesław Przybytek
stopień instruktorski: hm
stopień harcerski: HR
Lokalizacja: Krakowska 19 Lotnicza
Hufiec: Kraków-Krowodrza
Chorągiew: Krakowska
organizacja: ZHP
Kontakt:

Post autor: dokumenty » 14 paź 2010, 07:57

Życzę powodzenia ewentualnej "grupie inicjatywnej".
W miarę swoich możliwości postaram się pomóc.
Ostatnio zmieniony 14 paź 2010, 07:58 przez dokumenty, łącznie zmieniany 1 raz.
hm. Czesław Przybytek HR
tel.kom. 519-160-185

ODPOWIEDZ
nowoczesne kuchnie warszawa

Wróć do „Lotnictwo”