reklama w internecie i poza nim

forum poświęcone tematyce harcerskiego internetu
qbek
Użytkownik
Posty: 129
Rejestracja: 10 mar 2005, 20:40
Hufiec:
Chorągiew:

Post autor: qbek » 13 kwie 2006, 20:40

w topicu o projekcie nowego regulaminu wykorzystania internetu pojawiła się sprawa reklamy w serwisach internetowych i częściowo innych mediach

to czy odpowiednie zapisy znajdą się w regulaminie wykorzystania internetu czy będą wymagały stosownych, dodatkowych dokumentów zależy w dużej mierze od aspektów, które sami odkryjecie, zapraszam do dyskusji:
1. o reklamie w internecie
2. o reklamie w aspekcie możliwości sponsorskich oferowanych harcerzom przez firmy
3. o potrzebach regulacyjnych w tej materii

zapraszam do wyrażania swoich opinii

pozdrawiam serdecznie
phm. Jakub Bobrowski
ZI

hajder

Post autor: hajder » 18 kwie 2006, 19:39

Osobiście jestem zwolennikiem zezwolenia na reklamę np. na stronach hufców, ale oczywiście z zachowaniem stosownego umiaru. Niestety problemem jest, że nie wszyscy webmasterzy mają wystarczające wyczucie, co jest jeszcze stosowne, a co już nie (zarówno treść, jak i miejsce reklamy na stronie, jej wielkość itd.). Powiedziałbym wręcz, że większość nie ma w ogóle pojęcia na co można sobie pozwolić.
Dlatego jeżeli reklama mabyć "legalna" to tylko w formie tekstowej jak Google Ad Sense, Onet Boksy, Ad Kontekst, itp.
Z całą pewnością żadnych reklam typu Flash.
Ostatnio zmieniony 18 kwie 2006, 19:41 przez hajder, łącznie zmieniany 1 raz.

orcus
Stały bywalec
Posty: 1240
Rejestracja: 18 cze 2004, 23:08
Lokalizacja: 1 SDH Bastion
Hufiec:
Chorągiew:

Post autor: orcus » 18 kwie 2006, 19:56

tak nawet mysle ze zakaz reklamowania np. producentow piwa na stronach moglby nawet w pewnym sensie ulatwic pozykanie ich jako sponsorow.

Zwykle zamiar sponsoringu rodzi sie z checi pomocy a dopiero pozniej nastepuje etap marketingowy - co ja z tego beda mial. W takim wypadku nie stawiamy osob odpowiedzialnych za tresc serwisow - moga z czystym sumieniem zrzucic wine na "zla GK" ktora zabronila im umieszczania takich reklam... a tak co powiedziec potencjalnemu sponsorowi jesli uwazamy pojawienie sie jego reklamy w naszym serwisie za niestosowne?
Pozdrawiam
orcus

.: Linux is like a wigwam - no gates, no windows and Apache inside :.

bobik
Stały bywalec
Posty: 717
Rejestracja: 04 gru 2004, 16:36
Hufiec:
Chorągiew:

Post autor: bobik » 21 kwie 2006, 06:27

hajder pisze:o tylko w formie tekstowej jak Google Ad Sense, Onet Boksy, Ad Kontekst, itp.
Z całą pewnością żadnych reklam typu Flash.
No umieszcanie takich reklam jak google ad czy innych onet boksów to raczej delikatna przesada czy tez jakiś allegro a dlaczego 90% to beda prywatne reklamy administratorów stron którzy tym sposobem mają pomysł na znikome podreperowanie swojego budzetu ! :(

Co do zamieszczania reklam sponsorów czy też firm/instytucji wspierających to raczej ze zgoda ze strony WPI nie ma problemu przynajmniej w mojej Chorągwi (Śląska) nie spotkałem się raczej z odmową WPI w sprawie jakiś drobnych reklam partnerów czy też instytucji! www.beskidzki.zhp.pl (prawa belka na dole) niegdys na stronie chorągwi widniało logo "Partner Internetowy TRUSTNET" i tez nie było z tym problemu.

Ale gdy np wchodzimy na strone www.latwopalni.zhp.pl na pierwszej stronie umieszczone mamy DARMOWE STATYSTYKI MYSTAT a niech sobie będą ale dlaczego ma to powodować wyświetlanie reklam ? to samo przy jakiś innych darmowych ficzersach jakie administratorzy witryn montują na swoich stronach BO TAK JEST NAJłATWIEJ no faktycznie mają np. serwer mercedesa a ładują części malucha (licznki staty itd).

Niebezpieczeństwo przy reklamowaniu darmowych komponentów na naszych stronach to własnie to że nigdy nie wiemy co nasz "darmowy" serwewis wyświetli na naszej stronie !!

;-) tio tyle znikam na egzamin :d hej

hajder

Post autor: hajder » 30 kwie 2006, 20:11

przesada czy tez jakiś allegro a dlaczego 90% to beda prywatne reklamy administratorów stron którzy tym sposobem mają pomysł na znikome podreperowanie swojego budzetu ! :(
wybacz, ale po:
1. nie rozumiem pierwszego zdania Tojego posta. Możesz przetłumaczyć na polski, albo chociaz na binarny ;)
2. chyba mieszkamy w innych galaktykach, albo w Śląskiej większość komendantów hufców na widok komputera dostaje spazmów, a strony swojego hufca nigdy na oczy nie widziało! Wytłumacz mi proszę jak wyobrażasz sobie, że webmaster hufca umieści na stronie reklamy google i przejda one niezauwazone?
3. Do tego wytłumacz mi jaką znasz bardziej cywilizowaną formę reklamy niz właśnie tekstowa, skoro tak krytycznie o niej piszesz.

(przepraszam za brak polskich liter - piszę na nie swojej klawiaturze)

bobik
Stały bywalec
Posty: 717
Rejestracja: 04 gru 2004, 16:36
Hufiec:
Chorągiew:

Post autor: bobik » 03 maja 2006, 00:51

hajder pisze:1. nie rozumiem pierwszego zdania Tojego posta. Możesz przetłumaczyć na polski, albo chociaz na binarny ;)
kurcze przyznam że nie rozumiem czego nie rozumiesz ;-) ale starałem się zrozumieć czego nie rozumiesz :(!!!
hajder pisze:2. chyba mieszkamy w innych galaktykach, albo w Śląskiej większość komendantów hufców na widok komputera dostaje spazmów, a strony swojego hufca nigdy na oczy nie widziało! Wytłumacz mi proszę jak wyobrażasz sobie, że webmaster hufca umieści na stronie reklamy google i przejda one niezauwazone?
wiesz co różnie bywa czasem komendant nie interesuje się tym co się dzieje na stronie lub poprostu nie zajmuje się tym tematem, lub admin powie że tak musi być ;-) no jak wiemy nie musi różne sprawy ale raczej wyjaśniamy między sobą i reklamy znikają tak jak darmowe niepotrzebne komponenty, pomagamy instalować gotowe oporogramowanie (linki, księgi itd itp.) które nie wyświetla reklam.
hajder pisze:3. Do tego wytłumacz mi jaką znasz bardziej cywilizowaną formę reklamy niz właśnie tekstowa, skoro tak krytycznie o niej piszesz.
nie no tekstowa TAK ale NIE na stronach ZHP ;-) zapraszam na www.4zywioly.pl w stopce - hmm próba pozycjonowania witryny spotkamy czasem "dobre piwo" "viagra" i inne KLOCKI ;-)

sigma
Stały bywalec
Posty: 552
Rejestracja: 28 gru 2003, 21:47
Lokalizacja: Bielawski KI
Hufiec:
Chorągiew:

Post autor: sigma » 03 maja 2006, 14:21

hm.. widze że mówimy o różnych aspektach reklamy. bo możemy reklamować sponsora nagród na rajd hufca, albo osobę która zafundowała nowy namiot dla hufca i myślę że tutaj raczej nie powinno być jakiegoś odgórnego przyzwalania albo niepozwalania. jeśli chodzi o jakieś reklamy typu pasek google to ja jestem przeciwny. inną sprawą jest też umieszczanie informacji o skryptach i komponentach użytych na stronie. bo wynika z tego że powinniśmy się pytać WPI czy może być na stronie w stopce np. napis "Powered by Mambo" albo "Joomla! is free softrawe....". i czy to ma sens?

a teraz moim zdaniem najlepszy kwiatek. mianowicie niedawno w imię wprowadzenia podwójnej osobowości prawnej zlikwidowano hosting na serwerach gk i tłumaczono to że sokoro jest teraz ta podwójna osobowość prawna to część obowiązków schodzi na chorągwie. w takim razie dlaczego chorągwie nie mogą decydować jakie reklamy będą na stronach hufców za które notabene są odpowiedzialne? dajemy obowiązki dajmy też uprawnienia.
hm. Krzysiek Wojtas HR
Hufiec Ziemi Dzierżoniowskiej | Zespół Harcerski Chorągwi Dolnoślaskiej
www.dzierzoniow.zhp.pl | www.harcerski.dolnoslaska.zhp.pl

bobik
Stały bywalec
Posty: 717
Rejestracja: 04 gru 2004, 16:36
Hufiec:
Chorągiew:

Post autor: bobik » 14 maja 2006, 08:50

sigma pisze:dajemy obowiązki dajmy też uprawnienia.
zgadzam się z tą opinią jak najbardziej, tyle że sądzę że te "zgody" winny być spójne, wiec trzeba by kolejnego regulaminu, ja np. nie zgodził bym się na żadne darmowe statystyki bo

1. po co ? - skoro serwer w wystarczajacym stopniu sobie z tym radzi
2. mozna zainstalować własne po stronie serwera
3. nie mamy kontroli nad tym co nam wstawi taka firma udostępniająca komponent.

jeśli by to zależało od mojej skromnej osoby, idąc dalej powiedz w ilu chorągwiach znajdzie się ktoś kto będzie to monitorował ? bo ja widze po przykładzie wyłączenia 1 maja serwera sisco wszyscy obudzili się z tzw. rączką w nocniku meile pt.
"ale jak to" "ratunku" "dlaczego mi nie działa" itd. itp. powodują że w chorągwiach przynajmniej większości nie ma osób które potrafiły by to ogarnąć zająć się tematem, to jak mają same dbać o wizerunek witryn ? - umieszcznych na nich reklamach i darmowych bezsensownych komponentach - bo tak jest łatwiej ? dlatego sądzę że przynajmniej narazie może być za te działania ofcjalnie odpowiedzialny Wydział Promocji lub Zespoł Internetu nie wiem szczerze kto będzie lepszy.

ps. sigma może warto już zadbać o adres http://www.harcerski.dolnoslaska.zhp.pl/ a nie subdomene futrzaka ?
Ostatnio zmieniony 14 maja 2006, 08:53 przez bobik, łącznie zmieniany 1 raz.

hajder

Post autor: hajder » 14 maja 2006, 10:36

Nie będę cytował, bo za dużo miejsca by zajęło. Napiszę tylko kilka rzeczy.

1. Reklamy google używam na własnej stronie i zaręczam, że na stronie harcerskiej (o ile nie pojawiają się tam nieodpowiednie słowa) nie ma szans pojawić się reklama, która by nas kompromitowała. Ten system jest zbyt dobrze napisany, by pozwalał na takie błędy. Reklamy Google są naprawdę dobrze dopasowane do treści witryny. Poza tym można szczegółowo określić co może, a co nie może być w tych reklamach. (jest taka opcja w systemie)

2. To, że harcerskie komendy budzą się z ręką w nocniku to standard. Ja stronę mojego hufca przeniosłem pół roku wcześniej, ale pozostałę dwa hufce w mieście działały na serwerze ZHP do ostatnich dni. Jeden w momencie zmiany działał, ale drugi wrócił po kilku dniach. (wynika z tego, że 30% stron nie działało w pierwszych dniach maja :D)

3. Problem darmowych komponentów i dołączonych do nich reklam to problem stary jak świat. Moim zdaniem wina leży tu całkowicie po stronie WPI i ZI. Skoro webmasterzy szukają darmowych sond, statów, ksiąg gości i in. to czy wreszcie GK nie mogłaby im tego zwyczajnie dostarczyć. a takich samych zasadach jak inneserwisy tyle, że bez reklam. Jestem pewien, że przygotowanie tego nie zajęło by im więcej niż 2h. Pytanie czy oni tego chcą?!

4. Sigma - argument o podpisach typu "Powered by Joomla!" może świadczyć tylko o Twojej niewiedzy. Poczytaj sobie w wolnej chwili licencję GNU/GPL to będziesz wiedział o co chodzi. To nie jest reklama tylko wymagana prawem autorskim informacja o twórcy systemu. Podobnie jak na 4ż "... by duszczyk.com".

sigma
Stały bywalec
Posty: 552
Rejestracja: 28 gru 2003, 21:47
Lokalizacja: Bielawski KI
Hufiec:
Chorągiew:

Post autor: sigma » 14 maja 2006, 11:55

do bobik_izhp: z tą domeną czekam już od dawna, ale nie ja się zajmuję tym w chorągwi, więc muszę czekać aż admin w końcu zrobi porządek z domeną. zresztą to szerszy problem. jak coś to kieruj pytania do Leszka Palucha.

do hajder: przykład z systemami opensource był skrajnym patrzeniem w tej dyskusji. bo jeśli zabraniamy używania różnych kompenentów typu, fora, liczniki, statystyki, guestbooki, to tym samym CMS'y też się podciągają pod to, bo dlaczego nie może się ukazać informacja o autorze jakiejś statystyki a o autorach np. joomli może? ale to jest oczywiście skrajność.
hm. Krzysiek Wojtas HR
Hufiec Ziemi Dzierżoniowskiej | Zespół Harcerski Chorągwi Dolnoślaskiej
www.dzierzoniow.zhp.pl | www.harcerski.dolnoslaska.zhp.pl

yama
Starszy użytkownik
Posty: 277
Rejestracja: 28 kwie 2002, 18:40
Hufiec:
Chorągiew:

Post autor: yama » 14 maja 2006, 12:42

hajder pisze:3. Problem darmowych komponentów i dołączonych do nich reklam to problem stary jak świat. Moim zdaniem wina leży tu całkowicie po stronie WPI i ZI. Skoro webmasterzy szukają darmowych sond, statów, ksiąg gości i in. to czy wreszcie GK nie mogłaby im tego zwyczajnie dostarczyć. a takich samych zasadach jak inneserwisy tyle, że bez reklam. Jestem pewien, że przygotowanie tego nie zajęło by im więcej niż 2h. Pytanie czy oni tego chcą?!
Przygotowanie tego jesli mialoby byc kompleksowe i kompetentne wymaga wiecej niz 2h ;) przyklady z supportem i manualami sugerownych komponentow i rozwiazan czy wlasnych czy opensource to troche pracy, moze nie 2 miesiace ale tez nie 2h ;) ale co wazniejsze wymaga szerokiej wiedzy i doswiadczenia, oczywiscie jezeli chce sie zachowac cechy: skutecznosc, dopasowanie i kompetencja ;) Ale zgadzam sie z zalozeniam, zawsze uwazam i wynioslem to wlasnie z harcerstwa, ze aby wymagac trzeba najpierw dac warunki i podstawy do realizacji wymagan. Nie sztuka jest wprowadzac papierki. Nie sugeruje tym tekstem, ze ZI ma nagle wziac sie za pisanie rozwiazan dla serwisow lub wchodzic w temat aplikacji OS, zwlaszcza w kontekscie nowego rozkladu obowiazkow gdy ma sie zajmowac merytorycznie tylko GK, organizacji zapewniajac zarzadzanie domena, ale moze w takim razie tak okreslic wymagania wobec "niewspieranych" zeby nie polegalo to tylko na zakazach i nakazach z ktorymi i tak maja sobie radzic sami.
hajder pisze:4. Sigma - argument o podpisach typu "Powered by Joomla!" może świadczyć tylko o Twojej niewiedzy. Poczytaj sobie w wolnej chwili licencję GNU/GPL to będziesz wiedział o co chodzi. To nie jest reklama tylko wymagana prawem autorskim informacja o twórcy systemu. Podobnie jak na 4ż "... by duszczyk.com".
Sigma proponuje nie wprowadzac w blad, juz samo porownanie jest bledne jak i interpretacja GNU/GPL powierzchowna ;) prawa autorskiego w tym przypadku zreszta tez ;)
Ostatnio zmieniony 14 maja 2006, 12:51 przez yama, łącznie zmieniany 1 raz.
.........................
# wedrownik.net

hajder

Post autor: hajder » 14 maja 2006, 13:27

yama pisze:Przygotowanie tego jesli mialoby byc kompleksowe i kompetentne wymaga wiecej niz 2h ;)
Nie przypadkowo napisałem 2h.
Większość hufców, które korzystają z darmowych statystyk używa skryptów wątpliwej jakości. Są one często źle napisane, ale działają i są za darmo. Nie wymagają też prawie żadnej konfiguracji. Dlatego większość webmasterów wybiera takie niezaawansowane rozwiązania. A wiesz zapewne, że napisanie czegoś takiego najwyżej 2h.

Pomijam wątek czy ZI ma to robić czy nie, bo kompetencje i zadania tego zespołu to temat na dłuższą dyskusję.

/edit

Co do GNU/GPL to faktycznie przesadziłem. Jakkolwiek porównanie reklam Google, czy jakichkolwiek innych do informacji o _autorstwie_ jest błędem.
Ostatnio zmieniony 14 maja 2006, 13:29 przez hajder, łącznie zmieniany 1 raz.

yama
Starszy użytkownik
Posty: 277
Rejestracja: 28 kwie 2002, 18:40
Hufiec:
Chorągiew:

Post autor: yama » 14 maja 2006, 13:39

hajder pisze:Nie przypadkowo napisałem 2h.
Większość hufców, które korzystają z darmowych statystyk używa skryptów wątpliwej jakości. Są one często źle napisane, ale działają i są za darmo. Nie wymagają też prawie żadnej konfiguracji. Dlatego większość webmasterów wybiera takie niezaawansowane rozwiązania. A wiesz zapewne, że napisanie czegoś takiego najwyżej 2h.
;) Chyba mam problemy z mysleniem szczatkowym o Internecie w ZHPie ;) zdecydowanie preferuje kompleksowosc ;) moja wypowiedz odnosila sie do calosci mozliwych rozwiazach zwiazanych z wymaganiami, a wiec nie tylko statystyk, ale wszystkiego co moze wesprzec prace jednostek w necie ;), dlatego wyszly nam roznice pogladowo/czasowe. Co do samych statystyk to odzielny temat, zreszta tutaj traktowany tez ogolnie, gdyz w serwisach harcerskich tez nalezaloby okreslic celowosc, zakres, target, sposob rozwiazania itp, pamietajmy ze statystyki moga byc elementem bardziej obciazajacym np baze niz sam serwis, pamietajmy ze nie potrzebujemy czesto takiego samego zakresu danych jak serwisy komercyjne, pamietajmy w konteksie nie tylko statystyk ze admin harcerski ma dobierac rozwiazania odpowiadajace na potrzeby jednostki a nie swoje ;) przy tym ostatnim gdyby to bylo czytelne dla nas wszystkich i to udalo sie wklepac do mozgow harcerskich webmasterow, internet harcerski bylby prostszy, skuteczniejszy i szybszy w doprowadzeniu do zadowalajacej jakosci/skutecznosci.
Ostatnio zmieniony 14 maja 2006, 13:41 przez yama, łącznie zmieniany 1 raz.
.........................
# wedrownik.net

hajder

Post autor: hajder » 14 maja 2006, 13:59

Oczywiście yama - masz rację.

Pytanie w czym leży problem.

1. nikt nie uczył webmasterów jak się robi dobre strony harcerskie. Wrzucają więc wszystko co zawsze chcieli mieć na stronie, ale nigdy nie mieli okazji. (nie wszyscy ale stawiam, że ponad 50%). Zarówno ZI jak WPI umywa ręce i mówi, że to chorągwie powinny szkolić hufce podczas gdy GK szkoli chorągwie. Jak wiemy, ani jedno ani drugie nie ma miejsca. Faktycznie działający Zespół internetu ma chyba tylko KCh Śląska.

2. nikt nie jest gotów podjąć się przygotowania kompleksowego rozwiązania, bo to przecież odpowiedzialność. A jak patrzę na poczynania ZI, to jest im to słowo obce. W końcu pewnie napisaniem tego zajmie się harcnet. Jak zwykle. Pojawia się więc pytanie czemu to ZI, a nie harcnet jest oficjalnym "zarządcą" Internetu w ZHP, skoro ten drugi robi w tej kwestii więcej? Ale to nie temat dyskusji.

ps. wiem, że złe statystyki potrafią zabić każdy serwer...

I jak zwykle dochodzimy do wniosku, że problemem jest... brak całościowego podejścia do kwestii! I tak dalej, i tak dalej.
Ostatnio zmieniony 14 maja 2006, 14:00 przez hajder, łącznie zmieniany 1 raz.

Zablokowany
nowoczesne kuchnie warszawa

Wróć do „Harcerski Internet”