Wygląd stron Wydziałów GK ZHP-pytanie???

forum poświęcone tematyce harcerskiego internetu
Marecki
Stały bywalec
Posty: 404
Rejestracja: 23 mar 2003, 22:52
Hufiec:
Chorągiew:
Kontakt:

Post autor: Marecki » 22 sie 2004, 13:07

Witam serdecznie !!!

Tak się zastanawiam przeczytałem( zresztą myślę jak więszkość użytkowników tego forum) pewną infomację na stronie www.zhp.org.pl ale dla przypomnienia lub poinfomowania niedoinformowanych brzmi ona następująco:
"Wszystkie serwisy centralne GK będą publikowane w nowym,
jednolitym układzie logicznym i graficznym."

Czy uważacie że to dobre rozwiązanie żeby wszystkie wydziały GK ZHP??
MIała taką samą grafikę i strukturę.

Pozdrawiam serdecznie
Marecki
phm. Marek Jędrzejek H.O
Inspektorat Ratowniczy Śląskiej Chorągwi ZHP
http://www.hsr.slaska.zhp.pl

caesar
Stały bywalec
Posty: 562
Rejestracja: 01 cze 2004, 20:08
Lokalizacja: SH
Hufiec:
Chorągiew:
Kontakt:

Post autor: caesar » 23 sie 2004, 07:59

Coz, gdybysmy tak nie uwazali to nie wdrazalibysmy takiego rozwiazania.

Na wszelki wypadek bede jednak mowil we wlasnym imieniu:

Strona glowna ZHP i strony 'centralne' powinny stanowic jednolita calosc. Ze wzgledu na np. wygode uzytkownika, ktory wchodzac na strony szuka jakihcs konkretnych informacji i informacej te musi moc szybko odnalesc bez wzgledu na to, gdzie sie znajduje. Strony WWW wspoltworza takze wizerunek Organizacji, ktory jest sprawa wazka coby o nim nie mowic i coby o nim nie myslec. Mamy (my - ZHP) do przekazania swiatu szereg wspanialych wartosci, musza byc one godnie prezentowane. Oczywiscie kluczowa sprawa jest postawa kazdego harcerza i instruktora, jego wyglad (mundur, ale i np. czyste paznokcie ...) itd. Strony WWW sa gdzies tam na kolejnym miejscu jednakze one takze wspieraja w znaczay sposob nasz wizerunek. Wiele osob zetknie sie z harcerstwem po raz pierwszy przez siec.

I wlasciwie tyle. Serwisy centralne musza byc spojne i scalone chocby po to, zeby mozna bylo umiescic na nich cos tak podstawowego jak wyszukiwarka tresci.

Zdaje sobie sprawe, ze wiele osob wlozylo duzo pracy i serca w to by konkretny serwis WWW wygladal i dzialal jak najlepiej. Rozumiem to i szanuje. Jednkaze sa sprawy nadrzedne. Np. nie mozemy pozwolic sobie, zeby centralne serwisy dzialaly na systemach CMS typu nuke czy mamboo. Jest to zbyt niebezpieczne o czym naucza historia pewnych serwisow w domenie zhp.org.pl.

Kazdy Wydzial, kazdy serwis 'centralny' bedzie mogl byc wyposazony w dowolna winiete - czyli uklad niby bedzie taki sam, grafika taka sama, ale na winiecie mozna bedzie poszalec - w granicach Zasad Publikacji Znakow opracowanych przez WPI rzecz jasna.

Co do ukladu to tu akurat nic sie nie zmieni, wszystkie serwisy wystepuja w ukladzie dwu lub trzyklumnowym i taka opcjonalnosc pozostanie nadal.

hm Marcin Wysmułek HR
Kierownik Zespołu ds. Internetu GK
hm Marcin Wysmułek HR
www.wysmulek.pl

tgrodzki
Użytkownik
Posty: 59
Rejestracja: 27 maja 2002, 10:37
Hufiec:
Chorągiew:
Kontakt:

Post autor: tgrodzki » 23 sie 2004, 09:16

caesar napisał:
(...) Zdaje sobie sprawe, ze wiele osob wlozylo duzo pracy i serca w to by konkretny serwis WWW wygladal i dzialal jak najlepiej. Rozumiem to i szanuje. Jednkaze sa sprawy nadrzedne. Np. nie mozemy pozwolic sobie, zeby centralne serwisy dzialaly na systemach CMS typu nuke czy mamboo. Jest to zbyt niebezpieczne o czym naucza historia pewnych serwisow w domenie zhp.org.pl. (...)
Skąd przekonanie, że NASZ CMS będzie dziłał bezpieczniej? Skąd pewność, że praca naszych instruktorów jest lepsza od ludzi z Mambo, czy Post-Nuke? Nie znam się tak do końca na kwestiach bezpieczeństwa, ale wydaje mi się, że tam też są mądrzy ludzie, którzy starają się, aby ich produkty miały najwyższą wartość.
Nie twierdzę, że nie warto pracować i wdrażać własnego CMS-a, ale trochę ostrożniej z krytyką innych.

Jeśli chodzi o pracę innych, to niezwykle łatwo jest powiedzieć, że serwisy centralne będą miały nową strukturę itd. Tylko, że za tym wszystkim stoją ludzie, którzy teraz powinni poprzenosić dane na nowe platformy. Czy wszyscy znajdą na to czas i chęci? Mam wątpliwości. Na własnym przykładzie...
hm. Tomasz Grodzki
Hufiec Otwock
KI 30 Plus
www.Przerwanki.pl

kojot
Stały bywalec
Posty: 542
Rejestracja: 28 kwie 2002, 08:36
Lokalizacja: Hufiec Szczecin ZHP
Hufiec:
Chorągiew:
Kontakt:

Post autor: kojot » 23 sie 2004, 09:30

tgrodzki napisał:
Skąd przekonanie, że NASZ CMS będzie działał bezpieczniej?
1. Ponieważ jest opracowywany jako kompletny projekt przez jedną osobę, posiadającą doświadczenie w pisaniu tego typu narzędzi.
2. Ponieważ jest pisany dla konkretnego projektu, a nie ma stanowić platformy o możliwościach, które dopiero dla danego zastosowania należy ograniczać.
3. Ponieważ wykorzystuje bardzo restrykcyjne metody kontrolowania danych.
4. Ponieważ na serwerze nie będą przechowywane kody źródłowe.
Skąd pewność, że praca naszych instruktorów jest lepsza od ludzi z Mambo, czy Post-Nuke? Nie znam się tak do końca na kwestiach bezpieczeństwa, ale wydaje mi się, że tam też są mądrzy ludzie, którzy starają się, aby ich produkty miały najwyższą wartość.
Jakość pracy wynika z tego czy jest to zajęcie podstawowe. Ludzie z Mambo czy Nuke'a piszą system na licencji OpenSource lub GPL, ten system, choć pisany za darmo, będzie produktem zamkniętym.
Jakość pracy zależy też od tego ile osób pracuje nad projektem. W tej dziedzinie akurat lepszym rozwiązaniem jest wydłużenie czasu pracy na rzecz pracy jednej osoby nad dopracowaniem kwestii bezpieczeństwa.
Jeśli chodzi o pracę innych, to niezwykle łatwo jest powiedzieć, że serwisy centralne będą miały nową strukturę itd. Tylko, że za tym wszystkim stoją ludzie, którzy teraz powinni poprzenosić dane na nowe platformy. Czy wszyscy znajdą na to czas i chęci? Mam wątpliwości. Na własnym przykładzie...
System nie jest opracowywany żeby 'był'. Nawet nie zacząłby powstawać, gdyby nie miał być wykorzystywany. Wątpliwości wątpliwościami a wiedza wiedzą.
hm. Krzysztof Kujawski

skaut5
Starszy użytkownik
Posty: 265
Rejestracja: 15 sty 2003, 10:12
Lokalizacja: 12 DW Barykada
Hufiec:
Chorągiew:
Kontakt:

Post autor: skaut5 » 23 sie 2004, 10:53

Jednolitosć:) TAK!
Moze by tak jescze jednolitosc w calym zwiasku?
"jeśli zobaczysz iskrę w oczach zucha, dokonaj wszelkich starań by nie zagasła lecz stała się wędrownicza watrą" /Michał Gławdel/

kl. phm skaut5

www.puszcza.net
www.drezdenko.zhp.pl

caesar
Stały bywalec
Posty: 562
Rejestracja: 01 cze 2004, 20:08
Lokalizacja: SH
Hufiec:
Chorągiew:
Kontakt:

Post autor: caesar » 23 sie 2004, 13:23

tgrodzki napisał:
Skąd przekonanie, że NASZ CMS będzie dziłał bezpieczniej? Skąd pewność, że praca naszych instruktorów jest lepsza od ludzi z Mambo, czy Post-Nuke?

[...]
Nie twierdzę, że nie warto pracować i wdrażać własnego CMS-a, ale trochę ostrożniej z krytyką innych.
do tego co napisal kojot dodam jeszcze, ze mamboo nuke itd znaja miliony osob, nasz CMS nie bedzie open source tak wiec wlamac sie na niego bedzie trudniej, poza tym nasz CMS nie bedzie tak zasobozerny poniewaz bedzie pozbawiony zbednych wodotryskow i nie bedzie musial przewidywac wszystkiego poniewaz wiemy dokladnie co jest nam potrzebny, a jak sie okaze, ze potrzebne jest cos jeszcze to struktura systemu zostala tak opracowana, ze dodatki beda mozliwe.
tgrodzki napisał:
Jeśli chodzi o pracę innych, to niezwykle łatwo jest powiedzieć, że serwisy centralne będą miały nową strukturę itd. Tylko, że za tym wszystkim stoją ludzie, którzy teraz powinni poprzenosić dane na nowe platformy. Czy wszyscy znajdą na to czas i chęci? Mam wątpliwości. Na własnym przykładzie...
Mylisz sie, nie jest wcale latwo tak powiedziec, gdyby nie glebokie przeswiadczenie (konsultowane w dodatku) o koniecznosci takich posuniec prawdopodobnie bym sie na to nie zdecydowal.

Wiem jak to jest gdy ktos wlozy mase pracy a pozniej ktos jednym ruchem wszystko przekresla, wiem doskonale. Ale odpowiedz na pytanie dlaczego wlozyles tyle pracy w te strone? Dla splendoru? Dla czyjejs wdziecznosci? Sadze, ze nie. Wiec dlaczego? Mysle, ze cel mamy taki sam.
hm Marcin Wysmułek HR
www.wysmulek.pl

dokumenty
Stały bywalec
Posty: 1551
Rejestracja: 27 maja 2002, 10:23
imię i nazwisko: Czesław Przybytek
stopień instruktorski: hm
stopień harcerski: HR
Lokalizacja: Krakowska 19 Lotnicza
Hufiec: Kraków-Krowodrza
Chorągiew: Krakowska
organizacja: ZHP
Kontakt:

Post autor: dokumenty » 23 sie 2004, 21:56

caesar napisał:
Wiem jak to jest gdy ktos wlozy mase pracy a pozniej ktos jednym ruchem wszystko przekresla, wiem doskonale. Ale odpowiedz na pytanie dlaczego wlozyles tyle pracy w te strone? Dla splendoru? Dla czyjejs wdziecznosci? Sadze, ze nie. Wiec dlaczego? Mysle, ze cel mamy taki sam.
Akurat pakuję się na tygodniowy wypad w Bieszczady, więc przez kilka dni nie będę śledził dyskusji.
Ciekaw jestem do czego dojdziecie ;-)
Mam wrażenie że Tomkowi chodziło raczej o to że ktoś miał kiedyś (np. niedawno) czas aby "włożyc masę pracy" ale teraz go już nie ma i nie będzie miał przez jakiś czas., aby to powtórzyć. Np. przez rok.
I załóż jeszcze że nikt inny z jego środowiska nie moze tego zrobić.
I co wtedy ?
hm. Czesław Przybytek HR
tel.kom. 519-160-185

caesar
Stały bywalec
Posty: 562
Rejestracja: 01 cze 2004, 20:08
Lokalizacja: SH
Hufiec:
Chorągiew:
Kontakt:

Post autor: caesar » 24 sie 2004, 09:05

to akurat nie jest problem poniewaz samo przelozenie tresci do nowego systemu nie bedzie specjalnie czaso i pracochlonne.

Gros czasu potrzebnego na stworzenie sensownego serwisu zabieraja w kolejnosci:
1. zebranie materialow (tresci)
2. projekt wygladu i struktury
3. wykonanie stron, mechanizmow, szablonwo itd

punkt 1 jest za nami, bo skoro serwis powstal i dziala to materialy do niego sa, pukt 2 i 3 tez za nami, bo po pierwsze jest CMS (znaczy bedzie jak bedzie, ale rozpatrujemy sytuacje 'wtedy' ) a po drugie jest wyglad czyli jakas grafika tez jest wiec stworzenie winiety to chwila.

Samo wladanie tresci do CMS nie zabiera duzo czasu.
hm Marcin Wysmułek HR
www.wysmulek.pl

mirekgrodzki
Nowicjusz
Posty: 37
Rejestracja: 12 sie 2002, 09:04
Hufiec:
Chorągiew:
Kontakt:

Post autor: mirekgrodzki » 24 sie 2004, 09:32

nie mozemy pozwolic sobie, zeby centralne serwisy dzialaly na systemach CMS typu nuke czy mamboo. Jest to zbyt niebezpieczne o czym naucza historia pewnych serwisow w domenie zhp.org.pl.

hm Marcin Wysmułek HR
Kierownik Zespołu ds. Internetu GK
Czy znane nam są jakieś przypadki ataków na nasze strony działające na systemach typu (post)nuke czy mambo wynikające ze złego systemu zabezpieczeń tych systemów?
Nie mówię tu oczywiście o tym, ze ktoś wszedł na konto FTP i zmienił plik index.htm.
Chodzi mi o przypadek złamania systemu zabezpieczeń niezwiązanego z "nieostrożnym" administrowaniem hasłami do FTP.
Może nie mam racji (ale chyba mam :-)) gdyby ktoś włamał się na jedną z naszych stron działających np. na PostNuke wykorzystując jakąś lukę w tym rozwiązaniu, to mógłby to zrobić na dowolnej stronie opartej na tym systemie. A nie miało to chyba miejsca. Czy się mylę??

W tym akurat widzę atut wykorzystania systemu gotowego - rozwijanego przez dojrzałych developerów. Nie jest problemem, że do tego systemu jest dopisywanych zylion różnych modułów, których twórcy czasami być może luźno traktują bezpieczeństwo. Nie jest dlatego, że nikt nam nie każe korzystać z tych modułów.
Do samego serca tego systemu (kwestia bezpieczeństwa + podstawowe moduły) mam duże zaufanie. Oparte nie ma moim widzi mi się, tylko na doświadczeniu zawodowym.
MG

kojot
Stały bywalec
Posty: 542
Rejestracja: 28 kwie 2002, 08:36
Lokalizacja: Hufiec Szczecin ZHP
Hufiec:
Chorągiew:
Kontakt:

Post autor: kojot » 24 sie 2004, 09:51

mirekgrodzki napisał:
Czy znane nam są jakieś przypadki ataków na nasze strony działające na systemach typu (post)nuke czy mambo wynikające ze złego systemu zabezpieczeń tych systemów?
Na nasze jeszcze nie (i całe szczęście). Natomiast są mi znane udane ataki na inne serwisy (w tym administracji samorządowej), które nieopatrznie ktoś uruchomił używajac Post-Nuke'a.

Post-Nuke, czy Mambo są rozwiązaniami pozwalającymi na uruchomienie jednego serwisu, który nie za bardzo obciąża serwer. Można zapomnieć o uruchomieniu na nich systemu z krzyżowym wykorzystywaniem danych przez różne serwisy, o cache'owaniu stron w celu zmniejszenia obciążenia serwera. Można też zapomnieć o dokładnym spolszczeniu, bo jest to po prostu niemożliwe.
Poza tym spróbuj uruchomić 50 Nuke'ów czy Mambo na serwerze. Powodzenia w dokupowaniu pamięci.

Dedykowane rozwiązania są zawsze lepsze od wykorzystywania OpenSource (mówimy oczywiście o rozwiązaniach 'na poziomie' ).

hm. Krzysztof Kujawski

mirekgrodzki
Nowicjusz
Posty: 37
Rejestracja: 12 sie 2002, 09:04
Hufiec:
Chorągiew:
Kontakt:

Post autor: mirekgrodzki » 24 sie 2004, 10:25

Na nasze jeszcze nie (i całe szczęście).
No to całkiem niezła referencja...
Można zapomnieć o uruchomieniu na nich systemu z krzyżowym wykorzystywaniem danych
Przykład takiego wykorzystywania danych jest na stronie naszego hufca (adres w stopce).
Poza tym spróbuj uruchomić 50 Nuke'ów czy Mambo na serwerze.
Nie 50, tylko 1.
Przykład takiego wykorzystywania 1 PostNuke dla kilku jednostek jest na stronie naszego hufca (adres w stopce).
Dedykowane rozwiązania są zawsze lepsze od wykorzystywania OpenSource
Napisales to na forum dzialajacym na OpenSource' owym jezyku skryptowym (PHP), dzialajacym na OpenSource' owym serwerze WWW (Apache), pod kontrolą OpenSource' owego system operacyjnego (LINUX), a wiadomosc zapisales w OpenSource' owej bazie danych (mySQL).
:D
Dedykowanych odpowiednikow nie znam.
MG


kojot
Stały bywalec
Posty: 542
Rejestracja: 28 kwie 2002, 08:36
Lokalizacja: Hufiec Szczecin ZHP
Hufiec:
Chorągiew:
Kontakt:

Post autor: kojot » 24 sie 2004, 10:37

Napisales to na forum dzialajacym na OpenSource' owym jezyku skryptowym (PHP), dzialajacym na OpenSource' owym serwerze WWW (Apache), pod kontrolą OpenSource' owego system operacyjnego (LINUX), a wiadomosc zapisales w OpenSource' owej bazie danych (mySQL).
Może przed dyskutowaniem na tematy, na których się nie znasz, wzbogaciłbyś trochę swoją wiedzę? Mylisz pojęcia.

Oprogramowanie powyższe jest w części OpenSource'm (ale np. mySQL nie - jest to okrojona wersja rozprowadzana jako GPL, za pełną trzeba płacić), ale żadne z nich nie jest kompletnym rozwiązaniem samym w sobie.

Rozwiązaniem dedykowanym jest w tym przypadku oprogramowanie napisane w języku wykonywanym po stronie serwera, niezależnie od tego czy będzie to PHP, C#, Java czy ASP.
hm. Krzysztof Kujawski

kojot
Stały bywalec
Posty: 542
Rejestracja: 28 kwie 2002, 08:36
Lokalizacja: Hufiec Szczecin ZHP
Hufiec:
Chorągiew:
Kontakt:

Post autor: kojot » 24 sie 2004, 10:41

mirekgrodzki napisał:
Można zapomnieć o uruchomieniu na nich systemu z krzyżowym wykorzystywaniem danych
Przykład takiego wykorzystywania danych jest na stronie naszego hufca (adres w stopce).
Jakoś nie zauważyłem. Może dlatego, że nie jkest to krzyżowe wykorzystywanie danych w różnych serwisach?
Przykład takiego wykorzystywania 1 PostNuke dla kilku jednostek jest na stronie naszego hufca (adres w stopce).
Może spróbuj uruchomić serwis kilku hufców na jednym Post-Nuke'u, wtedy będziemy mogli porozmawiać.
hm. Krzysztof Kujawski

caesar
Stały bywalec
Posty: 562
Rejestracja: 01 cze 2004, 20:08
Lokalizacja: SH
Hufiec:
Chorągiew:
Kontakt:

Post autor: caesar » 24 sie 2004, 10:51

mirekgrodzki napisał:
Może nie mam racji (ale chyba mam :-)) gdyby ktoś włamał się na jedną z naszych stron działających np. na PostNuke wykorzystując jakąś lukę w tym rozwiązaniu, to mógłby to zrobić na dowolnej stronie opartej na tym systemie. A nie miało to chyba miejsca. Czy się mylę??
myslisz sie
ale wogole odnosze wrazenie po lekturze tej wymiany zdan z kojotem, ze raczej chcesz miec racje niz dojsc do sedna, moze chcesz sie wlaczyc w rozwoj systemow dla ZHP?
hm Marcin Wysmułek HR
www.wysmulek.pl

mirekgrodzki
Nowicjusz
Posty: 37
Rejestracja: 12 sie 2002, 09:04
Hufiec:
Chorągiew:
Kontakt:

Post autor: mirekgrodzki » 24 sie 2004, 11:21

kojot:
Przyklad krzyżowego wykorzystywanie danych w różnych serwisach
i w dodatku z roznych serwerow jest np. tu:
http://www.otwock.zhp.org.pl/hufiec/mod ... &tekst=498
oraz tu:
http://www.otwock.zhp.org.pl/wosp

"Może przed dyskutowaniem na tematy, na których się nie znasz, wzbogaciłbyś trochę swoją wiedzę?"
===========================================
caesar:
Tu nie ma żadnego sedna, do którego byśmy musieli z Kojotem dojść.
Dyskusja o wyższości rozwiązań dedykowanych nad rozwiązaniami OpenSource.
Przesada jest twierdzenie EX CATEDRA ADMINISTRATORUM, ze zawsze są lepsze.

A jeżeli chodzi o wlaczenie się w rozwoj systemow dla ZHP, to z dziką rozkoszą. Serio.
MG

Zablokowany
nowoczesne kuchnie warszawa

Wróć do „Harcerski Internet”