Spływ kajakowy - formalności

forum harcerskich drużyn wodnych i żeglarskich
michalsadowski
Starszy użytkownik
Posty: 274
Rejestracja: 05 paź 2009, 19:03
Lokalizacja: Szczep 7 BDH"Zielona Siódemka"
Hufiec:
Chorągiew:
Kontakt:

Post autor: michalsadowski » 20 lis 2009, 01:07

Jakie formalności trzeba spełnć aby zorganizować spływ kajakowy?
Czy komandorem spływ musi być ktoś ze specjalnymi uprawnieniami?
W przepisach państwowych praktycznie niewiele można znaleźć.
Proszę o rady.
Na wiosnę muszę zorganizować duży spływ kajakowy. Jak wygląda od strony prawnej zabezpieczenie takiej imprezy?

dziadekwiechu
Użytkownik
Posty: 128
Rejestracja: 06 mar 2005, 22:02
Lokalizacja: PH 136
Hufiec:
Chorągiew:
Kontakt:

Post autor: dziadekwiechu » 20 lis 2009, 06:22

Pewnie Cię nie ucieszę:http://www.haliz.zhp.pl/content/view/93/1/

Zasady organizacji spływów w ZHP
Uchwała Głównej Kwatery ZHP nr 182/2005 z dnia 9 czerwca 2005 w sprawie zatwierdzenia instrukcji dotyczących organizacji imprez o charakterze specjalnościowym w ZHP

1. Na podstawie § 64 ust. 3 pkt. 9 Statutu ZHP Główna Kwatera ZHP zatwierdza do użytku wewnętrznego instrukcje określające zasady organizacji imprez o charakterze specjalnościowym:
1. Zasady organizacji w ZHP spływów kajakowych
(...)

2. Uchwała wchodzi w życie z dniem 15 czerwca 2005 r. 1 Postanowienia ogólne
1.1 Podstawę wydania niniejszych instrukcji stanowi § 64 ust. 3 pkt 9 Statutu ZHP.
1.2 Zasady określają procedury wewnątrzorganizacyjne związane z przygotowaniem i przeprowadzaniem harcerskich spływów.
1.3 Pojęcie harcerski spływ odnosi się zorganizowanej aktywności polegającej na przemieszczaniu się po wodzie na przystosowanej do tego jednostce pływającej takiej jak każdy typ kajaka, kanadyjki (canoe turystyczne), pontonu, tratwy
1.4 Organizatorzy harcerskich spływów kajakowych zobowiązani są przestrzegać niniejszych zasad, i odpowiednio - innych instrukcji wewnątrzorganizacyjnych (instrukcji finansowej obozu, organizacyjnej HALiZ), oraz obowiązujących przepisów prawa:
a) Ustawy z dnia 21 grudnia 2000 r. o żegludze śródlądowej. (Dz.U z 2001 r. Nr 5, poz. 43),
b) Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 stycznia 1997 r. w sprawie warunków jakie muszą spełniać organizatorzy wypoczynku dla dzieci i młodzieży szkolnej, a także zasad jego organizowania i nadzorowania. (Dz.U. z 1997 r. nr 12, poz. 67),
c) Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 6 maja 1997 r. w sprawie określenia warunków bezpieczeństwa osób przebywających w górach, pływających, kąpiących się i uprawiających sporty wodne (Dz.U. z 1997 r. nr 57, poz. 358).

2 Organizatorzy
2.1 Organizatorem spływu może być:
a) podstawowa jednostka organizacyjna ZHP w rozumieniu § 30 Statutu ZHP, kluby specjalnościowe
b) szczep lub związek drużyn,
c) hufiec,
d) chorągiew,
e) Główna Kwatera ZHP.

2.2 Komendantem harcerskiego spływu może być:
a) osoba pełnoletnia,
b) w przypadku spływu trwającego powyżej 5 dni osoba, która: jest pełnoletnim instruktorem ZHP w stopniu minimum podharcmistrzyni/ podharcmistrza, ukończyła kurs kierowników placówek wypoczynku dzieci i młodzieży.

2.3 Do obowiązków komendanta spływu należy:
a) zgodne z obowiązującymi przepisami, terminowe zatwierdzenie, przeprowadzenie i rozliczenie spływu,
b) zapewnienie odpowiedniej ilość sprawnego sprzętu pływającego, ratunkowego, i asekuracyjnego,
c) dbanie o bezpieczeństwo zdrowia i życia uczestników spływu,
d) zapoznanie uczestników przed rozpoczęciem spływu z obowiązującymi regulaminami i zasadami zachowania się na wodzie,
e) przeprowadzenie, w miarę możliwości, sprawdzianu pływackiego wszystkich uczestników spływu,
f) przeprowadzenie, w miarę możliwości, nauki postępowania ratunkowego poprzez zorganizowanie symulowanej wywrotki jednostki pływającej,
g) przestrzeganie zasady pływania w kamizelkach asekuracyjnych, w szczególności przez osoby nieumiejące pływać, oraz w niesprzyjających warunkach pogodowych.
h) wykupienie uczestnikom i kadrze polisy ubezpieczeniowej NNW, oraz zapewnienie polisy ubezpieczeniowej OC dla wszystkich członków kadry spływu,
i) zapewnienie uczestnikom i kadrze spływu dostępu do opieki medycznej.

2.4 W skład kadry spływu obowiązkowo muszą wchodzić:
a) pełnoletni opiekunowie – jedna na każdych dziesięciu uczestników niepełnoletnich,
b) oraz osoby z odpowiednimi uprawnieniami, mogą to być zamiennie:
- Instruktor ZHP po ukończonym Kursie Organizatorów Spływów Harcerskich zatwierdzonym w Głównej Kwaterze ZHP.
- Przodownik Turystyki Kajakowej PTTK.
- Instruktor Polskiego Związku Kajakarskiego (PZKaj).
- Osoba posiadającą srebrną Turystyczną Odznaką Kajakową PTTK oraz ratownik WOPR.
- Osoba posiadającą srebrną Turystyczną Odznaką Kajakową PTTK oraz instruktor rekreacji o specjalności kajakarstwo.
c) W przypadku organizowania spływów na rzekach górskich w kadrze spływu musi być osoba z uprawnieniami Przodownika Turystyki Kajakowej PTTK lub Instruktor kajakarstwa górskiego PZKaj.

2.5 Kadra i wszyscy uczestnicy spływu są zobowiązani do przestrzegania zasady jednoosobowego kierownictwa komendanta spływu.

3 Uczestnicy
3.1 Uczestnikami spływu harcerskiego mogą być członkowie ZHP oraz osoby niezrzeszone w wieku powyżej 6 lat.
3.2 W przypadku osób niepełnoletnich bezwzględnie wymagana jest zgoda rodziców lub opiekunów prawnych.
3.3 Decyzję w sprawie zakwalifikowania uczestnika do udziału w spływie podejmuje komendant spływu.

4 Zasady organizacyjne
4.1 Do obowiązkowego wyposażenia spływu należą:
a) sprawny i bezpieczny sprzęt pływający,
b) sprawne i dopasowane kamizelki asekuracyjne dla każdego uczestnika oraz kadry spływu,
c) rzutki ratunkowe dla osób bezpośrednio odpowiadających za bezpieczeństwo na wodzie,
d) odpowiednio wyposażona apteczka pierwszej pomocy.

4.2 W przypadku wystąpienia sytuacji zagrożenia zdrowia lub życia uczestników spływu, komendant spływu jest zobowiązany do natychmiastowego podjęcia odpowiednich działań.
4.3 Spływanie od zachodu do wschodu słońca jest zabronione.
4.4 Kadra spływu i uczestnicy powinni przestrzegać w czasie spływu ustalonego wcześniej szyku jednostek pływających, w szczególności:
a) bezpiecznej odległości między jednostkami,
b) prowadzić i zamykać spływ powinni najbardziej doświadczeni członkowie spływu.

5 Program pracy spływu
5.1 Program spływu powinien służyć dalszemu rozwijaniu zainteresowań uczestników, zdobywaniu przez nich nowych wiadomości o zwiedzanym regionie, a także podniesieniu poziomu specjalistycznych umiejętności i wiedzy. Powinien on być kontynuacją śródrocznego programu pracy jednostki organizującej.
5.2 Program powinien uwzględniać zdobywanie przez uczestników specjalistycznych odznak
i uprawnień (PTTK, PZKaj), sprawności harcerskich oraz umożliwiać realizację zadań na stopnie harcerskie.
5.3 Program spływu harcerskiego musi być zatwierdzony we właściwej komendzie.

6 Dokumentacja
6.1 Do zatwierdzenia spływu i uzyskania zezwolenia organizator zobowiązany jest przedłożyć we właściwej komendzie dokumenty określone przez Instrukcję organizacyjną HALiZ oraz Instrukcję finansową obozu.

7 Postanowienia końcowe
7.1 Zasady niniejsze wchodzą w życie z dniem 15.06.2005.

Lepiej do organizacji spływu wynająć firmę, która robi to zawodowo na danym terenie
pozdrawiam serdecznie
Z błękitnym niebem!
-Czuwaj!-

Alek
Stały bywalec
Posty: 524
Rejestracja: 10 lip 2004, 20:35
Lokalizacja: Pilot Chorągwi
Hufiec:
Chorągiew:
Kontakt:

Post autor: Alek » 20 lis 2009, 08:42

wszystko OK tylko z tym ostatnim się nie zgodzę:)

na Śląsku spływów robimy masę w ciągu roku - w tym dw aogólnochorągwiane

tak na prawdę Michale pytanie co rozumiesz pod pojęciem duży spływ? na warunki śląskie duzy to jest np. Odrzański Spływ Wiosenny - około 300 uczestników

po drugie czy będą w tym uczestniczyć tylko harcerze czy też "cywile" - z prawnego punktu widzenia nie ma to znaczenia ale to dość wazna informacje

co do zasad - to tak na prawdę instrukcja nie wiele wnosi poza informacją jakie wymogi musi spełniać szef spływu

generalnei zatwierdza się to tak jak biwak/obóz - w zależości od terminu - tylko że szef poza normalnymi uprawnieniami musi mieć doadtkowo uprawnienia specjalnościowe - na Śląsku korzystamy z urpawnień kierowników spływów (uprawnienia wewnątrzzwiązkowe równorzędne PPTKowski czy PZKajowskim)
reszta to zdrowy rozsądek+dobra praktyka wodniacka

ilośc sprzętu ratunkowego, podział kadry na szlaku (na szlakach jesli spływ prowadzony jest na kilku równorzędnych szlakach), zasady bezpieczeństwa - to wszystko dyktuje praktyka i zdrowy rozsądek

jak sądzę nie jeden spływ masz za sobą - jeśli chciałbyś zobaczyć jak wygląda organizacja dużego spływu na Śląsku to zapraszam do nas w maju na czterdziesty ósmy Odrzański Spływ Wiosenny - ipreza otwarta dla każdego
Per Concordia Ad Victoria

leon01
Stały bywalec
Posty: 607
Rejestracja: 12 maja 2003, 18:16
Lokalizacja: 10 HDŻ Katowice
Hufiec:
Chorągiew:

Post autor: leon01 » 20 lis 2009, 08:44

Czyli wystarczy mieć sprzęt, ukończony kurs Organizatorów Spływów Harcerskich zatwierdzony w Głównej Kwaterze ZHP lub inne wymienione wyżej uprawnienia i płyniemy. Gdyby dzieciaki chciały pływać wpław dobrze zabrać ze sobą ratownika WOPR. Poza tym niczym nie różni się to od obozu wędrownego.
Jeśli chcesz zobaczyć jak organizuje się spływ na 300 ludzi zapraszam wiosną na Górny Śląsk.
Pewnie łatwiej jest korzystać z firmy, ale ja sobie jakoś tego nie mogę wyobrazić.

Maciek mnie wyprzedził w trakcie pisania :)
Ostatnio zmieniony 20 lis 2009, 08:47 przez leon01, łącznie zmieniany 1 raz.
10 HDŻ Katowice
Zło dobrem zwyciężaj.

sikor
Stały bywalec
Posty: 3461
Rejestracja: 13 sty 2004, 17:56
imię i nazwisko: Janusz Sikorski
stopień instruktorski: hm
stopień harcerski: HR
Lokalizacja: Polska
Hufiec: Ziemi Tyskiej
Chorągiew: Śląska
organizacja: ZHP
Kontakt:

Post autor: sikor » 20 lis 2009, 10:10

dziadekwiechu pisze:...
Lepiej do organizacji spływu wynająć firmę, która robi to zawodowo na danym terenie
pozdrawiam serdecznie...
Z błękitnym niebem!
-Czuwaj!-
To taki znak czasów. Do organizacji spływu - firma, do organizacji obozu - biuro podróży, do pionierki na zlocie - firma stolarska, do wyżywienia - catering... A w każdej z tych firm realizują to byli harcerze... To się nazywa profesjonalizacja działań.
hm. Janusz Sikorski HR
Redaktor Naczelny czasopisma "Harcerz Rzeczypospolitej"
lesni.pl hr.bci.pl
Przewodniczący ŚKPW

michalsadowski
Starszy użytkownik
Posty: 274
Rejestracja: 05 paź 2009, 19:03
Lokalizacja: Szczep 7 BDH"Zielona Siódemka"
Hufiec:
Chorągiew:
Kontakt:

Post autor: michalsadowski » 20 lis 2009, 11:05

Dzięki wielkie za informacje:)
Jestem przeciwny wynajmowaniu firm zewnetrznych.
Nasz spływ ma trwać ok 8 dni, będzie otwarty dla każdego.
To ma być duży spływ tzn. na minimum 100 jednostek. Na trasie z Funki nad jeziorem Charzykowskim do Bydgoszczy, czyli na naszym terenie. Jednostka organizująca spływ - Komenda Chorągwi - Zespół Pilota
W pytaniu chodziło mi głównie o przepisy. Przeglądałem ustawy i nigdzie nie znalazłem żadnych wymogów odnośnie kierownika spływu. Tak jakby przepisy nie stawiały warunku posiadania jakiś specjalnych uprawnień.
Nam też trudno było by kompletować uprawnienia z każdej dyscypliny, ja osobiście jestem intruktorem żeglarstwa, płetwonurkiem, instruktorem motorowodnym no i zawodowym nawigatorem... gdybym miał jeszce robiću prawnienia PZK, PTTK to bym nie miał już czasu na samą organizację imprez. Dlatego trzeb asię posiłkować osobami z tymi uprawnieniami.
Ale rozumiem, że komendant spływu nie musi mieć takich kajakowych uprawnień?!
Czy są jakieś wytyczne ilu intruktorów kajakarstwa albo przewodników PTTK musi przypadać naokreśloną ilość uczestników?

Alek
Stały bywalec
Posty: 524
Rejestracja: 10 lip 2004, 20:35
Lokalizacja: Pilot Chorągwi
Hufiec:
Chorągiew:
Kontakt:

Post autor: Alek » 20 lis 2009, 13:10

No właśnie MUSI mieć którekolwiek z urpawnień - albo PTTKowiski, albo PZKajowskie, albo nasze harcerskie (w naszym środowisku korzystamy z uprawnień harcerskich)

a powiedz mi skąd taka mobilizacja na spływ - macie tylu chętnych już?
Per Concordia Ad Victoria

michalsadowski
Starszy użytkownik
Posty: 274
Rejestracja: 05 paź 2009, 19:03
Lokalizacja: Szczep 7 BDH"Zielona Siódemka"
Hufiec:
Chorągiew:
Kontakt:

Post autor: michalsadowski » 20 lis 2009, 13:17

a jak zdobyc nasze wenetrzne upranwienia? ciekawi mnie to... Wkońcu ktoś chyba takie szkolenia musi organizować? Może będzie prościej jak coś takiego zorganizujęwe spółpracy z PTTK albo PZK... Tylko jakie wewnątrzorganizacyjne rpzepisy to regulują?

Co do spływu, to będziemy go omawiać dopiero 24 listopada, ma być duży ponieważ będzie organizowany z okazji 100 lecia... a inna sprawa że to bardzo atrakcyjny turystycznie region:)
Duży spływ bo mamy na ten cel zapewnione dotacje, mamy sprzęt, mamy warunki.
Chętni napewno będą, o to się nie marwtimy, nie narzekamy na frekwencję na naszych imprezach. Ostatnio mieliśmy koncert w Operze, miejsc było tylko 800 a chętnych 3 razy tyle... z całej chorągwi. I tak jest z większością imprez:)

Alek
Stały bywalec
Posty: 524
Rejestracja: 10 lip 2004, 20:35
Lokalizacja: Pilot Chorągwi
Hufiec:
Chorągiew:
Kontakt:

Post autor: Alek » 20 lis 2009, 13:24

to znaczy - trzymając się ściśle instrukcji to uprawnienia te może mieć inna osoba będąca w kadrze spływu - ale wydaje mi się to lekkim nonsensem i jakieś mało ścisłe
to tak jakby komendant na obozie nie miał uprawnień kierownika obozu tylko miał je np. oboźny...
ktoś z kadry msui mieć - i moim zdaniem to szef skoro odpowiada za całość w tym za bezpieczeństwo
tak samo jakby kapitan nie mial uprawnień tylko i of.

ale oczywiście jak wspomniałem trzymajęc się ściśle expresis verbis instrukcji wystarczy jak ktokolwiek z kadry będzie miał te uprawnienia


co do uprawnień związkowych to zapytaj swojego Pilot - u nas to Pilot organizuje takie szkolenia... (oj się wkopałem - znaczy że muszę takie szkolenie zrobić:)
śląsk juz taki kurs robił - dwa lata temu jesli dobrze pamiętam - na pewno na wiosnę będziemy znów taki kurs robić - szczegóły będa znane w styczniu

nasze przepisy mówią: weź dowolnego instruktora apblo z PZK albo PTTK albo naszego - ale jak chce naszego to go najpier wyszkól czyli na poziomie chorągwi przeprowadź kurs organizatorów spływów i potem mogą oni na równych prawach funkcjonować

no cóż-jesli sa środki i sprzęt to całkiem nieźle... no robimy spływ odrzański od prawie pół wieku jako chorągiew i dla nas 300 osób to maks jaki się do tej pory udało zebrać jesli nas przebijecie to chylę czoła :)

ale chętnych na ten koncert mieliście nie tylko wśród harcerzy jak rozumiem?
Per Concordia Ad Victoria

michalsadowski
Starszy użytkownik
Posty: 274
Rejestracja: 05 paź 2009, 19:03
Lokalizacja: Szczep 7 BDH"Zielona Siódemka"
Hufiec:
Chorągiew:
Kontakt:

Post autor: michalsadowski » 20 lis 2009, 13:37

No Pilota nie zapytam,... no bo jak by nie było... nie odpowiem sam sobie na to pytnie.
Sprawami wodnymiw Chorągwi zajmuję się od niedawna... i nie znam prawdę mówiąc swojego poprzednika.
Samemu też nie można być specjalistą od wszystkiego, tzreba posiłkować się innymi:)
Ale chętnie bym zorganizował takie szkolenie.
Uważam też, że jako osoba związana z wodą i hobbystycznie od wielu lat i zawodowo wiem jakie niebezpieczeństwa czychają na użytkowników dróg wodnych. Dobra praktyka morska jak my to zwiemy jest prawnie usankcjonowanym sformułowaniem które nakłada obowiązek na każdego kierownika statku takie postępowanie które nie stworzy niebezpiecznych sytuacji. Takie postępowanie nie zawsze musi być zgodne z przepisami i to właśnie reguluje COLREG. Ale jesteśmy na wodach śródlądowych, wolałbym mieć wkadrze spływu osoby które świetnie znają akwen, nie zależnie czy jako żeglarze czy k ajakarze i niezależnie od ich przynależności organizacyjnej. Nie popadajmy w paranoje... Skoro na żeglowanie na małych jachtach nie potrzeba uprawnień to tymbardziej nieuzasadnione by było wymaganie ich od kajakarzy.
O ile przepisy regulują kwestie organizacji regat żeglarskich tak nie ma mowy o spływach kajakowych. Poza ogólnymi wytycznymi podanymi nam tutaj w 2 poście przez druha Grobelnego.

Odnośnie opery - ponieważ był to koncert z okazji rocznicy święta niepodległości meiliśmy zaoroszonych gości spoza organizacji... jednak wiem że wśród harcerzy było znacznie więcej, ten temat był poruszany na zebraniu Komendantów Hufców którzy prubowali wywalczyć więcej miejsc dla swoich harcerzy.

Alek
Stały bywalec
Posty: 524
Rejestracja: 10 lip 2004, 20:35
Lokalizacja: Pilot Chorągwi
Hufiec:
Chorągiew:
Kontakt:

Post autor: Alek » 20 lis 2009, 14:24

no i właśnie w poście nr 2 była mowa o konieczności posiadania instruktora z uprawnieniami - takei są przepisy

co do argumentu że mały jacht może prowadzić osoba bez uprawnień to kajak też - to jest argument niesłuszny

po pierwsze nie mówimy o prowadzeniu kajaka tylko całego spływu kajakowego - zatem niebezpieczeństwo czjące się na skipera żagłówki to nie to samo co niebezpieczeństwo komodora spływu - komodor najczęście nie widzi nawet wszystkich swoich podopiecznych jednocześnie bo spływ się rozciąga

po drugie na kajak - czy raczej kanadyjkę (na śląsku 90% to kanadyjki - kajaki to tylko nieliczne ekscesy:) ) też czają się niebezpieczeństwa o które trudno na żaglówce - np. wir jaki wytwarza się u podstawy progu jest ogromnym zagrożeniem (chyba większość kojarzy wypadek przy nomen omen ćwiczeniach starażackich na Dunajcu)
także obawiałbym się niedoceniania wioślarstwa - w mojej ocenie to nie jest tak że wioślarstwo jest bardziej bezpieczene niż żeglarstwo - w obu przypadkach są zagrożenia związane z wodą i trzeba umieć się z nimi zmierzyć
bo potem dochodzi do różnych nieprzewidzianych sytuacji- kiedyś nasi harcerze i instruktorzybyli świadkami jak własnie podczas spływu na dunajcu (największy spływ w polsce) ratownicy obstawiający bardziej strome zakola byli ustawieni z rzutkami zeby wspierać wywrotki.... tylko byli ustawieni nie po tej stronie rzeki co trzeba... wydawało by sie banałem a jednak ma znaczenie po której stronie zakola jest ratownik z rzutką....
owszem nie ma potrzeby aby na każdej kanadyjce czy kajaku był wykwalifikowany instruktor - natomiast w mojej ocenie nie wolno zapominać o tych zagrożeniach jakie na spływie mogą się pojawić- własnie związane z rozciąganiem się trasy, właśnie związane z różnymi progami, przenoskami i tym że na regatach jest jezioro i cały czas mozna dotrzeć do każdej jednostki - tutaj na spływie tak już nie ma

ale wbrew pozorom nie jest to trudne - dwukrotnie byłem komodorem całego spływu odrzańskiego i zapewniam że to nie jest nic trudniejszego

co do kursów - zachęcam - my z tym nie mamy problemu i co jakiś czas taki kurs będzie się u nas dział - na razie jeszcze nie mamy problemu z zapewnianiem kadry na spływy ale na wiosnę kurs na pewno się odbędzie
Per Concordia Ad Victoria

michalsadowski
Starszy użytkownik
Posty: 274
Rejestracja: 05 paź 2009, 19:03
Lokalizacja: Szczep 7 BDH"Zielona Siódemka"
Hufiec:
Chorągiew:
Kontakt:

Post autor: michalsadowski » 20 lis 2009, 14:45

Alek, masz jakiś program, wytyczne GK odnośnie tych szkoleń?

michalsadowski
Starszy użytkownik
Posty: 274
Rejestracja: 05 paź 2009, 19:03
Lokalizacja: Szczep 7 BDH"Zielona Siódemka"
Hufiec:
Chorągiew:
Kontakt:

Post autor: michalsadowski » 20 lis 2009, 14:56

I jeszcze jedno:)
Ja nie neguje że kajakarstwo również jest sportem na swój sposób niebezpiecznym.
Uznałem jedynie, że absurdem było by wymaganie od kajakarzy posiadania jakiś specjalnycnh uprawnień.
Co do zapewnienia bezpieczeństwa na spływie.
Zgadzam się, ze wszystkim co napisałeś Alek.
Ale najłatwiej jest nam zapewnić bezpieczeństwo własnie na etapie planowania i przygotowania.
Uważam że moja wiedza nt. jezior i rzek nie jest mniejsza od wiedzy o morzu.
Wielokrotnie pływałem po rzekach, także na kajakach, ale nie jestem aktywistą PTTK, nie zbieram punktów, nie mam uprawnień w tym zakresie i uważam w dalszym ciągu, że to mi nie ujmuje.
Jeżeli znajdzie się u nas w Chorągwi osoba która chciałaby się podjąć prowadzenia takich imprez, ma odpowiednie doświadczenie i wiedzę to chętnie bym takiej osobie powierzył odpowedzialność za taki spływ. Niestety tworzę zespół pilota praktycznie od podtsaw i nie mam jeszce pełnej wiedzy o naszych kadrowych możliwościach.

Alek
Stały bywalec
Posty: 524
Rejestracja: 10 lip 2004, 20:35
Lokalizacja: Pilot Chorągwi
Hufiec:
Chorągiew:
Kontakt:

Post autor: Alek » 20 lis 2009, 16:05

poszperam w kompie - gdzieś mam wytyczne tych kursów
z tego co pamiętam nie było tam jakiś masakrycznych wytycznych

co do Ciebie - no cóż - tworzysz ZP od podstaw - zadanie nie łatwe - coś o tym wiem bo sam Pilotem zostałem miesiąc temu - tyle że tradycje w naszym środowisku są bardzo silne i one wyznaczają dla mnie ramy w których mogę sie poruszać - na innowacje nie ma wiele miejsce:) no ale w końcu 400 wodniaków w jednej chorągwi to tez nei jest codzienność

Dla Ciebie trudnością z tego co czytałem jest to że nawet nie znasz poprzedniego Pilota :) dla mnie na odwrót - największą trudnością jest to że ich znam - to były dla mnie wzory a nie jeden byłmoim wychowawcą, oficerem na pierwszym morskim rejsie czy osobom ktora bezpośrednio meni przygotowywała do tej funkcji - i myśl że mam im dorównać nie ułatwia:) ale tez motywuje

piszesz że "jeżeli w chorągwi znalazłaby się osoba ktora by chciała" - to najważniejsze :)

na pewno do wiosłowania (tu zgodzimy sięnie tylko my ale i wszscy) nie potrzeba nic więcej poza głową i dwoma rękami
Per Concordia Ad Victoria

michalsadowski
Starszy użytkownik
Posty: 274
Rejestracja: 05 paź 2009, 19:03
Lokalizacja: Szczep 7 BDH"Zielona Siódemka"
Hufiec:
Chorągiew:
Kontakt:

Post autor: michalsadowski » 20 lis 2009, 17:01

Dzięi wielkie Alek:)
Zadanie mam właśnie o tyle trudniejsze, że nikt mnie do niego nie przygotowywał.
Mam jednak chęci i czas żeby działać.
Rozumiem, że ewentualne dokumenty potwierdzające posiadanie odpowiednich kwalifikacji (naszych ZHP) wystawiamy my jako oraganizator szkolenia? Czy są jakieś centralnie ustalone druki czy istnieje dowolność?

ODPOWIEDZ
nowoczesne kuchnie warszawa

Wróć do „Wodniacy i Żeglarstwo”