Połącznie panu pracy drużyny z podstawą programową

Wydział Harcerski harcerze.zhp.pl
ODPOWIEDZ
Dyzma
Użytkownik
Posty: 59
Rejestracja: 19 mar 2010, 00:39
Lokalizacja: 13 ŚDH MANDRAGORA
Hufiec:
Chorągiew:

Post autor: Dyzma » 05 wrz 2012, 14:11

Czuwaj,

Tak mi po głowie chodzi ostatnio zrobienie analizy przedmiotów związanych z zakresem "biologi" i "geografii" i podpasowanie aktualnie przerabianych przez harcerzy (4 i 5 klasa) tematów na lekcjach pod plan pracy drużyny.

Podaję przykład 4 klasa i orientowanie mapy - skontrolować kiedy jest to mniej więcej omawiane w szkole i w tym czasie zacząć robić zbiórki z mapą, podsuwać odpowiednie sprawności, organizować odpowiednie gry itp. Tak, by wspomóc proces nauczania szkolnego.

Co to daje mojej drużynie?

Dla harcerzy:
- zdobywając odpowiednie sprawności część ich zrealizują chodząc do szkoły część podczas zbiórek, a na pewno ich zdobycie wpłynie na lepsze oceny z danego zakresu,
- na pewno wpłynie dobrze na zdobywanie sprawności, gdyż posłużą się nimi nie tylko w harcerstwie ale i zostanie to docenione poza nim.

Dla rodziców:
- przegrywamy niestety ze szkołami językowymi i innymi "skupionymi na jednym zakresie materiału - cóż, raczej nie wygramy, ale mamy szansę stać się opcją braną pod uwagę w większym zakresie niż dotychczas.
- rodzice zdobywają porównanie, że dzieci z klas "harcerskich" mają lepsze osiągi w nauce niż dotychczas.

Dla drużynowych:
- zwiększenie prestiżu w oczach dyrekcji, gdy przyjdzie z takim "zgranym" planem we wrześniu i z automatu może stać się równorzędnym partnerem w relacjach. Co oczywiście przekłada się na lepsze warunki "użytkowania" szkoły,
- lepsze działania wychowawcze, gdyż zgrane z działaniami robionymi w szkołach, do których należą ich harcerze.


---

Żeby nie wywoływać niepotrzebnej dyskusji:
- nie mówię tutaj o całkowitym zgraniu planu, gdyż to by się kłóciło z naturalnością, rozwijaniem zainteresowań (lub mogło je tłumić), pewną samorządność w zastępach harcerskich,
- biorę pod uwagę drużyny w obrębie jednej szkoły/środowiska, gdyż z tego co się orientuje poszczególne terminy mogą się różnić między placówkami (jednak mogę się mylić, pedagogiem nie jestem),
- zgranie pomaga we wspomaganiu procesu nauczania poprzez stosowanie naszych metod, a nie powtarzanie materiału ze szkół,
- zakładam, że może to wyjść w klasach 4 i 5 w przypadku gdy zastępowi są równi wiekiem lub niewiele starsi od swoich harcerzy, a tym samym to dalej na ich plan duży wpływ ma drużynowy.

---

Czy w Wy lub w waszych środowiskach, ktoś pokusił się o takie zestawienie?
Tematyka - terminy - narzędzia?

Jeśli tak, to ucieszyłbym się gdybyście zechcieli się swoją pracą podzielić.

I z chęcią się dowiem, też co inni sądzą o tym pomyśle? Przyznam, że do tej pory działałem inaczej, gdyż w drużynie miałem "zbieranine" z różnych środowisk, teraz chciałbym działać bliżej szkoły, a ten pomysł wydaje mi się wielce zachęcający jeśli chcemy przestać być wypierani przez inne organizacje w dodatku w czasach gdy jest takie parcie na naukę. Dajemy naszym dzieciakom zajęcia gdzie się świetnie bawią jednocześnie podnosząc oceny w szkole. A, nie zajęcia, gdzie idą wkuwać program rozszerzony jak w szkole.

Pozdrawiam,
pwd. Tomasz Mika
Powiatowy Związek Drużyn w Świdniku
13 Świdnicka Drużyna Harcerska "Mandragora"
www.mandragora.swidnikzhp.pl

agulka04
Starszy użytkownik
Posty: 150
Rejestracja: 14 wrz 2009, 09:13
Hufiec:
Chorągiew:

Post autor: agulka04 » 07 paź 2012, 20:28

Pomysł ciekawy ale co podręcznik to inny rozkład materiału - taka analiza musiałaby być zrobiona do każdego podręcznika z Przyrody (w podstawówce nie ma już Biologii i Geografii).

Moje zuchy aktualnie zdobywają sprawność "Biały Orzeł" a za dwa tygodnie te treści (godło, powstanie Panstwa Polskiego, ...) drugie klasy będą miały na lekcjach - będę mogła się osobiście przekonać czy wiedza zdobyta na zbiórce zostaławykorzystana na lekcjach :-)
hm. Jolanta Wysocka
drużynowa - 100 GZ "Leśne zwierzęta"
Szef HZKK
Hufiec Ziemi Tarnogórskiej

ODPOWIEDZ
nowoczesne kuchnie warszawa

Wróć do „Harcerze”