Trudny temat

Wydział Zuchowy zuchy.zhp.pl
PawełM
Starszy użytkownik
Hufiec:
Chorągiew:

Post autor: PawełM » 24 sie 2004, 14:17

Wiem, że jeszcze jest lato a ja tutaj proponuję trudne rozmowy, ale wynika to z pewnej sytuacji, która nas spotkała. Byłem dzisiaj z zuchami na pogrzebie, zmarł tata jednego z zuchów. I tak się zastanawiam nad pewnymi sprawami, które ująłem w punkty.
1. Czy rozmawiacie z zuchami o śmierci?
2. Jeśli tak, to dlaczego uważacie, że jest to temat ważny?
3. Kiedy można z dziećmi zacząć rozmawiać o śmierci?

rumianek
Stały bywalec
Hufiec:
Chorągiew:

Post autor: rumianek » 25 sie 2004, 17:13

O śmierci jako takiej z zuchami na zbiórkach nie rozmawiałam ale z dziećmi mam kontakt nie tylko na zbiórkach (jestem nauczycielką) więc parokrotnie zdarzyło mi się rozmawiać z dzieckiem. Natomiast przy okazji uroczystości Wszystkich Świętych zuchy składają znicze na grobie osób które poległy w obronie mojego miasta. Co do rozmów o śmierci - to wbrew pozorom dla dzieci jest łatwiejszy temat niż dla nas dorosłych. Nasz świat niestety kręci się coraz szybciej, wszyscy mamy być młodzi, piękni i aktywni - nie ma w nim miejsca dla starości, choroby, śmierci. Nie zabieramy dzieci na pogrzeby aby je "uchronić" przed wizją tego, co każdego z nas czeka a czego tak naprawdę my osoby dorosłe się boimy.
Kiedy zacząć rozmowę o śmierci? Myślę że wtedy gdy dziecko samo o nią zapyta. Jak rozmawiać? Spokojnie i zrozumiale dla dziecka i zgodnie z poglądami, które dziecko wynosi z domu. Natomiast czy zbiórki są odpowiednim miejscem do wprowadzania tematu śmierci? Wg mnie na pewno nie. Takie rozmowy powinny odbywać się indywidualnie i nie mogą być wymuszone.
Hej, ha! Szumi stary bór, a my za nim wtór chylimy kornie głowy
Niech do tańca huczą nam sowy i cały leśny dwór!

PawełM
Starszy użytkownik
Hufiec:
Chorągiew:

Post autor: PawełM » 26 sie 2004, 09:51